Vandaag las ik een geweldige uitspraak: ‘Principes zijn pas principes als ze geld mogen kosten. Tot die tijd is het een mening’. Het is een uitspraak van Hans Elshout van S&H. Put your money where your mouth is. Hetzelfde geldt voor werken vanuit je DNA.

Je kunt wel zeggen dat duurzaamheid heel belangrijk is, maar als vervolgens andere zaken beloond worden, hoe zit het dan echt? Je kunt een prachtige missie opstellen, maar als vervolgens keuzes gemaakt worden die niets met de missie en alles met de omzet te maken hebben, hoe geloofwaardig ben je dan? Als je zegt dat tijd voor jezelf noodzakelijk is, maar je plant er geen tijd voor in je agenda, hoe belangrijk is het dan werkelijk?

Kost geld

Een geweldig voorbeeld van een bedrijf die dit doet is Zappos. Zij hebben gekozen om een uitmuntende service te bieden aan hun klanten. Dat betekent bijvoorbeeld dat ze ervoor gekozen hebben dat het callcenter 24 uur per dag en zeven dagen per week bereikbaar is. Verzenden en retourneren zijn gratis. En ja, dat kost geld. Dat is echter niet waar het om gaat: je staat ergens voor, vindt bepaalde zaken belangrijk en dat wil je uitdragen. Dat is werken vanuit je DNA.

Kijk naar je agenda

Voor jezelf kun je heel makkelijk naar je agenda of je takenlijst kijken. Als het goed is, nemen de dingen waarvan je zegt dat je ze het belangrijkst vindt de meeste ruimte in beslag in je agenda en op je takenlijst. Is dat niet het geval, dan klopt er iets niet. Iemand die zegt het gezinsleven op nummer 1 te hebben staan, maar altijd overwerkt, komt niet geloofwaardig over.

Verhaal dat geleefd wordt
Werken vanuit je DNA is geen glanzend, ronkend verhaal. Het is niet iets voor de buitenwereld, maar een verhaal dat geleefd wordt. Dat geldt voor personen en voor bedrijven. Werken vanuit je DNA is vanuit een innerlijke drive iets in de buitenwereld neerzetten. Wat je zegt en wat je doet komen met elkaar overeen.

 

Stuur een appje, waag een belletje of tik een berichtje als je hier verder over door wilt praten. Tot snel!