Steeds meer mensen en organisaties ontdekken storytelling. Geweldig! Maar hoe komt dat eigenlijk? Omdat we op zoek zijn naar een nieuwe modegril, omdat het weer eens tijd werd voor iets nieuws? Of misschien omdat het gewoon werkt?
Misschien een beetje van de eerste twee, maar vooral omdat het werkt! Ik kan me nog goed herinneren hoe verschrikkelijk saai de presentaties waren die ik jaren geleden vaak hoorde – toen ik in loondienst was bij een grote organisatie. De presentaties werden gegeven door de voorzitter van de Raad van Bestuur of een manager, maar verschilden wezenlijk niet veel van elkaar. Er was altijd veel tekst verdeeld over verschillende bullet points en er waren grafieken. Iedereen zat braaf te luisteren en af en toe werd er een vraag gesteld, maar het ging voornamelijk het ene oor in en het andere oor uit. Ik probeerde echt te luisteren en mijn aandacht erbij te houden, maar het lukte me nooit om dat een hele presentatie vol te houden. En pas nu begrijp ik waarom…
Ons brein wil verhalen
Een powerpoint bestaat over het algemeen uit losse feiten en cijfers en af en toe een plaatje. Ons brein is echter niet ingesteld op het onthouden van al deze losse brokstukken informatie, ons brein wil verhalen! De structuur van een verhaal past bij hoe onze hersenen informatie verwerken, door de beelden en emoties die opgeroepen worden. Meer informatie hierover lees je in het artikel The Narrative in the Neurons.
Een verhaal geeft context
Het is zelfs zo dat als we informatie krijgen die niet in verhaalvorm verteld wordt, onze hersenen er tóch een verhaal van proberen te maken. We proberen samenhang te vinden, waardoor we één geheel kunnen maken van losse informatie. Of zoals Astrid Schutte het verwoordt in haar boek ‘Echte leiders hebben een goed verhaal’:
Verhalen begrijpen we sneller en beter dan abstracte informatie. Een verhaal geeft ons namelijk context en die hebben we nodig om de wereld om ons heen te kunnen begrijpen. Maar we zijn ook verhaleningenieurs Informatie om ons heen vormen we om in verhalende formats voordat we ze opslaan.
Verhalen leiden tot actie
Doordat we verhalen beter en sneller begrijpen, is het ook makkelijker om het te herinneren. Erg handig als je wilt dat je boodschap morgen ook nog blijft hangen bij je medewerkers of je opdrachtgevers. Bovendien is de kans groter dat er ook iets met je verhaal gedaan wordt. Niet alleen omdat mensen überhaupt herinneren wat je gezegd hebt, maar ook omdat een goed verhaal naast de ratio ook het gevoel aanspreekt. Als mensen geraakt zijn, zijn ze ook bereid om iets te dóen. Dus nee, storytelling is geen modegril, maar iets wat ons mensen áan zet.
Wil je meer lezen over wetenschappelijk onderzoek naar het nut van verhalen? Het artikel op StorytellingMatters is een mooi begin!