Kernwaarden… welk bedrijf heeft ze niet? Kernwaarden maken een belangrijk onderdeel uit van je identiteit. Waar sta je voor? Helaas komen de kernwaarden niet altijd voort uit die identiteit, maar zijn het soms meer wenswaarden.
Hoe dat kan? Heel simpel: kernwaarden moet je ontdekken, niet bedenken. Wanneer bedacht wordt welke kernwaarden mooi zouden passen of goed klinken, dan zijn het al geen kernwaarden meer, maar wenswaarden. Waarden zijn geen verlanglijstje voor sinterklaas die je op een gegeven moment keurig in je schoen afgeleverd krijgt. Wenswaarden zijn verzinsels die niet perse kloppen met de werkelijkheid.
Wat belangrijk is
Kernwaarden daarentegen ontdék je. Je gaat te rade bij jezelf en in je bedrijf: wat vinden wij nou echt belangrijk en waaruit blijkt dat in de praktijk? Wat doen we, omdat wij het belangrijk vinden en niet omdat klanten dat waarderen of omdat het maatschappelijk gewenst is. Kernwaarden zijn waarden die je naleeft, ongeacht de (maatschappelijke) situatie. Ze geven richting aan de manier waarop je werkt in je bedrijf en laten zien wat klanten mogen verwachten.
Op één hand
Ze zijn op één hand te tellen, die kernwaarden. Is je lijst langer, ga dan bij jezelf te rade of het echt kérnwaarden zijn. Gelden ze over honderd jaar nog steeds voor je? Of is het iets wat je nu belangrijk vindt, maar misschien niet meer als je op deze waarde afgestraft zou worden? Wees kritisch!
In de praktijk
’t Blijft niet alleen bij mooie woorden; waarden laat je zien in de praktijk. Ze sturen je gedrag. Door wenswaarden te ventileren, maar niet na te leven, berokken je je bedrijf schade. Bijvoorbeeld doordat je klanten teleurstelt. Of doordat je de verkeerde mensen aanneemt. In het sollicitatiegesprek vertel je dat klantvriendelijkheid bij jullie hoog in het vaandel staat, maar in de praktijk blijkt dat het aantal telefoontjes dat een medewerker per dag afhandelt belangrijker is. De vraag is of je de juiste medewerkers aanneemt door je wenswaarden en niet je kernwaarden te communiceren.