In september ga ik met mijn zusjes een weekend naar Kopenhagen. Op zusjesweekend, zeg maar. Dit keer niet in een hotel, maar in een appartement via Airbnb. Je krijgt als bezoeker van de site al gauw zo’n kleine 1000 appartementen voorgeschoteld, dus hoe kies je dan? Je gaat op zoek naar een goed verhaal!

Ik heb inmiddels heel wat appartementen en woningen bekeken in Kopenhagen en wat me opviel is dat ook hier een goed verhaal onontbeerlijk is. Dat begint met een goede eerste foto (de foto die in het zoekresultaat zichtbaar is). De meeste mensen hebben maar één beeld nodig om in hun hoofd een heel verhaal op te roepen. Dat verhaal vertelt of de vakantie top of flop wordt. En let wel: een foto die op zich goed is, hoeft geen goede ‘zoekresultaat-foto’ te zijn. De foto van een close-up van keukenapparatuur vertelt zo weinig over het appartement dat je geneigd bent verder te klikken naar een ander appartement.

Het verhaal van de foto’s

Als je eenmaal een leuke plek ziet en doorklikt, kom je op de uitgebreide pagina van de woning of het appartement terecht. Staan daar nog meer foto’s of blijft het bij die ene foto? In het laatste geval klik ik snel door naar een ander appartement, want wat zegt één foto nou helemaal? Eén zwaluw maakt tenslotte geen zomer. Ook het soort foto’s is belangrijk. Welk verhaal vertellen de foto’s? Om de close-up van de keukenapparatuur nog maar eens even als voorbeeld te nemen, eenmaal doorgeklikt kwam ik een heleboel foto’s tegen. Van het appartement natuurlijk, maar ook detailfoto’s die iets vertelden over de verhuurder. De foto van de keukenapparatuur had als onderschrift: ‘my favourite tools’. Ik denk: goed verhaal! Met dit onderschrift een geweldige foto, want het laat je iets van de verhuurder zien.

Nog een paar voorbeelden:
– een foto van een wand met foto’s hingen met het onderschrift: ‘my mom had big hair when she was young’
– een foto van een nespresso-apparaat: ’this saves me every morning’
– een foto van boeken in de boekenkast
– een foto van een platenspeler

Jezelf laten zien

Je krijgt het idee de verhuurder al een beetje te kennen hierdoor. Wellicht herken je dingen van jezelf (ja, de platenspeler!) of zie je al helemaal voor je hoe de verhuurder elke ochtend slaapdronken naar de keuken strompelt voor een kopje koffie. Al deze foto’s zijn op zich niet nodig om het appartement aan te prijzen. Ook zonder deze foto’s heb je een prima beeld van het appartement. Nee, met deze foto’s laat de verhuurder iets van zichzelf zien. Hij vertelt een goed verhaal. Het lijkt misschien overbodig, maar het zou juist de beslissende stap kunnen zijn die een huurder over de streep trekt, omdat zakendoen met iemand die je ‘kent’ beter voelt. Hoe doe jij dat, als ondernemer of professional?

 

Stuur een appje, waag een belletje of tik een berichtje als je hier verder over door wilt praten. Tot snel!