Soms hoor ik in een interview alleen maar positieve verhalen. En niet één keer, maar meerdere keren bij hetzelfde bedrijf. Fijn! zou je kunnen denken. Er is niets te klagen, alles gaat goed. Ook andersom komt voor: mensen die blij zijn eindelijk hun gal te kunnen spuwen. Iets goeds kunnen ze eigenlijk niet meer bedenken. Kortom, een eenzijdig verhaal.
In beide gevallen word ik achterdochtig. Niets is immers alleen maar leuk of alleen maar verschrikkelijk. Ik probeer altijd meerdere kanten van hetzelfde verhaal boven tafel te krijgen. Het lastige daarbij is dat je wel weet dat er meerdere kanten aan één verhaal zitten, maar niet hoeveel.
Vergeten verhalen
Daar ben ik wel eens goed de boot mee ingegaan. Ik had onvoldoende gecheckt bij mijn opdrachtgever of de mensen die ik moest interviewen vanuit verschillende gezichtspunten keken. Ik hoorde verhalen van mensen die erg tevreden waren, maar ook van mensen die zich diep ongelukkig voelden. Toch bleek er nog een groep mensen te zijn die tijdens de interviews niet aan het woord waren gekomen. Dat zorgde achteraf voor heel wat problemen. Een les die ik niet snel zal vergeten!
Vanuit een ander perspectief
Zelf heb je wellicht ook wel eens de neiging om vooral één kant van een situatie te belichten. Bijvoorbeeld als je heel boos of teleurgesteld bent. Ik in ieder geval wel. Dan is het heel lastig om uit je eigen situatie te stappen en vanuit een ander perspectief te kijken. Je zit dan vast in je eigen gevoel. Als het me echter lukt om door een andere bril te kijken, merk ik meteen dat er weer beweging mogelijk is. Dat voelt een stuk prettiger (al zal ik dat tijdens een ruzie niet snel toegeven, moet ik helaas bekennen…).
Vast in je eigen verhaal
Ook je opdrachtgever kan vast zitten in zijn eigen verhaal. Dan is het goed om voor ogen te houden dat er ongetwijfeld andere verhalen zijn die ook waar zijn. Je kunt dan doorvragen om een compleet beeld te krijgen van de situatie. Dat helpt je bij het duidelijk krijgen van je opdracht, het maken van een offerte of om te komen tot een vervolgopdracht. Vanuit een eenzijdig verhaal heb je over het algemeen niet de juiste informatie om aan de slag te gaan.
Eendimensionaal
Ook kan het gebeuren dat je maar één kant van iemand kent, waardoor je een eendimensionaal beeld krijgt van diegene. Van je collega’s of medewerkers misschien? Dat is jammer! Niet alleen omdat je die persoon dan niet echt kent, maar ook omdat je dan geen optimaal gebruik maakt van zijn of haar kwaliteiten. Wellicht worstel je met een probleem, waarbij die ander je zonder moeite uit de brand zou kunnen helpen.
Deze week dan maar op zoek naar de andere kant van de medaille? Tot slot nog een mooi filmpje over het gevaar van een eenzijdig verhaal.