In een verhaal heb je altijd een hoofdpersoon. De hoofdpersoon is degene om wie het allemaal draait. Het leuke is dat je verhaalelementen ook kunt toepassen op je eigen leven en op je bedrijf. Laten we deze keer eens kijken naar de hoofdpersoon in het zakelijke leven…
Kijk naar je werk of je bedrijf en bedenk eens wie de hoofdpersoon is in dit verhaal. Misschien is je eerste reactie: ‘het bedrijf natuurlijk’. Als je de situatie schematisch zou moeten weergeven zou je wellicht het bedrijf in het midden plaatsen, met daar omheen lijntjes naar alles en iedereen die iets met het bedrijf te maken heeft. Medewerkers, klanten, leveranciers, overheid, concurrenten, noem maar op.
De klant als hoofdpersoon
Dit is een hele gangbare manier om naar je bedrijf te kijken. Er zijn echter meerdere mogelijkheden. Wat zou er gebeuren als je de klant in het middelpunt zou zetten? Opeens wordt de klant hoofdpersoon van het verhaal. Het perspectief wijzigt drastisch. En niet alleen dat, ook de rol van jouw bedrijf verandert dan.
Nog lang en gelukkig
Als de klant hoofdpersoon is van het verhaal, welk personage speel jij dan? Ben je degene die hem verder helpt of ervaart de klant je veeleer als een draak die hem de weg verspert? Iedere hoofdpersoon is op zoek naar een ‘happy end’, naar een ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’. Lever jij daar een bijdrage aan?
Dienen in het DNA
Als je het zo bekijkt, zouden alle bedrijven en organisaties in ieder geval één element in hun gedeelde DNA moeten hebben: dienen. Geen enkel bedrijf, geen enkele organisatie bestaat voor zichzelf. Er zijn klanten, leden, donateurs, mensen die al dan niet gratis geholpen worden. Zij zijn de reden dat bedrijven en organisaties bestaan. Als organisatie besta je voor de ander; voor je klant, je lid of begunstigde.
Helpende hand
Eigenlijk kan de organisatie zelf dus nooit de hoofdpersoon zijn. De organisatie zou de helpende hand moeten zijn die de klant verder helpt, op weg naar zijn bestemming. Soms lijkt het echter net alsof de klant ingewisseld is voor de overheid, de aandeelhouder of de bank. Dan is het belangrijker de procedures te volgen, de aandeelhouder tevreden te houden of de juiste cijfers te produceren. Weet dan dat de hoofdpersoon in dit verhaal je zomaar als draak kan bestempelen, ondanks alle goede bedoelingen. Heeft jouw organisatie ‘dienen’ in het DNA?